A Logikusakk Egyesület szakmai programja a Nemzeti Tehetség Program NTP – SPEC – 22 - 138 azonosító számon megvalósított pályázati programhoz.
A Miniszterelnökség megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő a Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2021-2022. évi cselekvési programja alapján : Speciális fejlesztést célzó programok támogatása
Pályázati program azonosító: NTP-SPEC 22-0138
Pályázati program címe: Sakk tehetségek fejlesztése Kalocsán
Pályázati program helyszíne: Közösségi Ház Kalocsa, Hunyadi út 82.sz
Megvalósítási időszak: 2022 július 01-2023. június 30.
Foglalkozások ideje: csütörtök: 1500-1800-ig.
péntek: 150 0-1800-ig.
Foglalkozásvezető: Csupor Péter; Herczeg József
Önkéntes segítők: Molnár Krisztián; Dr Törökné Móczár Györgyi; Csupor Katalin
Az egyesület közérdekű önkéntesei
Az Iskolai Közösségi Szolgálaton résztvevő diákok.
Pályázati programunk megvalósulása lehetőséget biztosít Kalocsa és térsége gyermekeinek logikai, problémamegoldó, kognitív képességeik fejlesztésére, és ezek hátterében meghúzódó kompetenciák kibontakoztatására, gyakorlására.
Ezzel a lehetőséggel a fejlesztő szakkörünk munkáját tesszük folyamatossá ebbe beleszőve a sakkoktatást is. Az oktatás 3 szinten történik.
Kezdőknek:
A sakk szabályai, a bábok (figurák) értéke, a sakk, a matt, a patt fogalma, egy-két lépéses mattok. Alapvető végjátékok.
Középhaladóknak:
Végjátékok, a középjáték sémái, a megnyitások elvei. A sakk-könyvek használata, a sakkjáték tisztelete. A kombinációk ismerete, a pozíciós játék alapjai (a tisztek hol állnak jól, erős-gyenge pontok, a király elleni támadás)
Haladóknak:
Sakk-könyvek rendszeres használata (házi feladat formájában is), sakk világbajnokok legszebb-legjobb partijainak sakk elvek szerinti elemzése.
Bloch: A kombinációs művészet című könyv rendszeres 4-8 pontig való használata. A sakk-stratégia és a játék lélektana versenyeken.
Mindhárom szinten hangsúlyt fektetünk az egyensúlyra, az önálló gondolkodásra, a helyes sorrendre, az önbizalomra és a helyes időbeosztásra.
Alkalmazott módszerek:
1. Alekszander Kotov féle változatszámítás
2. Michail Botvinik módszere a sakkban
A játék olyan csodálatos eszköz a nevelők kezében, mellyel jól fejleszthető a gyerekeknek nem csak az értelmi, de az érzelmi intelligenciája is.
Miközben megtanulja a szabályokat, megtanul alkalmazkodni is hozzájuk. Fejlődik az önfegyelme, és az szabálykövetése. Növekszik a türelme, miközben arra vár, hogy ő következzen. Megtanul előre gondolkodni, problémát megoldani, döntést hozni, egyezséget, kompromisszumot kötni.
A foglalkozások során kétféle típusú játékokat tervezünk: az egyik típusba tartoznak az egyszemélyes logikai játékok, a másikba a csoportos 3-6 fős társasjátékok.
Az egyszemélyes játékok fejlesztik a gyermek kognitív képességeit ( gondolkodás, figyelem, emlékezet) erősítik az önértékelését, önbizalmát. Ezekben a játékokban fokozatosan nehezedő kihívásokkal találkoznak a gyerekek. A pályák megoldása során erősödik az önbizalmuk, önértékelésük, fejlődik a kitartásuk.
A játék a gyermekek számára könnyedséget, örömet, felszabadultságot jelent, így észrevétlenül fejlődik.
Tervezett játékok: Marble circuit, Építkezés, Zip city, Atlantisz kaland, Gravity maze, Tumble maze, Cube puzzler, Titanic.
A többszemélyes játékok fejlesztik a gyerekek gondolkodási képességeit is, hiszen játék közben ki kell alakítani stratégiát, gyors döntéseket kell hozni, előre kell tervezni, figyelni kell az ellenfélre is. A társasjáték erősíti a gyerekek kudarctűrő képességét és a vágyteljesítés késleltetését. Ezek a játékok leginkább az érzelmi intelligencia területét fejlesztik. Mivel a játék a gyermekeknek önfeledt pillanatokat jelent, így közben oldódik a feszültségük, szorongásuk.
Tervezett játékok: Elvarázsolt labirintus, Pixel, Camel up, Kingdomino, The mind, Micsoda pech, Geistes blitz, Spicy, Digit.
Speciális kompetenciák fejlesztése pszichológiai módszerekkel:
A kognitív és logikai képességeknek hátteret alkotó kompetenciák: az együttműködés, a figyelem, a kommunikáció, empátia, kreativitás, motiváció, rugalmasság ésgyors helyzetfelismerés, a játék képessége és igénye, stresszkezelés, önismereti alapok, összességében a fejlődő személyiség fejlesztése és kibontakoztatása.
Általános társadalmi elvárás a gyermekek, a fiatalok felé a teljesítmény elvárásának elfogadása, lehetőleg az elégedettség, és a boldogság megélésének jeleit is mutatva. Ez nem egyszerű feladat, egy fejlődni vágyó, örömöket kereső, és megismerésre törekvő gyermeknek.
A program úgy célozza meg a logikai, problémamegoldó képességek fejlesztését, hogy közben a fejlődő személyiséget is csiszolja, emeli a háttérben. Eszközeink a pszichológiai tesztek, kérdőívek, szerepjátékok, konfliktusmentes kommunikáció. Óvodás kortól, tizennyolc éves korig várjuk a jelentkezőket telefon vagy e-mail útján az egyesületben.